2016. június 12., vasárnap

„Mi a jó édesanyjuk bajuk van?”

„Orbán akkora karót kapott, hogy be se fér a hátzsákjába – tüntettek a pedagógusok” – címmel írás jelent meg egy internetes portálon.  


A cikkből kiragadtam, illetve megosztottam a következő mondatrészt: „...nem buktunk el" - májusban ezzel az üzenettel hirdette meg június 11-re újabb tiltakozó nagygyűlését a Tanítanék mozgalom...”

Ehhez fűztem egy mondatot: „Nem buktatok el, csak közületek sokakat ki kellene csapni az iskolából, meg elküldeni a nevelési tanácsadóba.

Minderre többen reagáltak: egy férfi azt írta: „Szánalmas ez a csürhe! Ez már régen nem a gyerekekről és az oktatásról szól! Nagyon átlátszó, ezért szánalmas!”

Egy másik férfi:Ezeket a majmokat el kellene küldeni a francba!” Egy újabb hozzászóló: „A nemzeti Fidesz miért nem cserélte hazafiakra a nemzetellenes vezetőket az intézmények élén? Most a beosztottak nem mernének háborogni!”

Egy hölgy: „Nem értem, leadják a napi 5-6 órájukat, aztán irány haza! Nyáron két hónapig otthon csücsülnek. Mi a jó édesanyjuk bajuk van?

****

Szerintem való igaz, sok a tanári képesítéssel rendelkező, de tulajdonképpen a pályára, szakmailag és/vagy emberileg kevésbé alkalmas személy. A leváltásuk nem megy könnyen, mert egyrészt nincs kikkel lecserélni őket, másrészt diktatórikus módszert se lenne célszerű alkalmazni. Az se volna egyszerű eldönteni, ki a nemzeti, vagy nemzetellenes iskolavezető.

Az is tény, hogy az ország, a társadalom és a világ gondjai begyűrűznek a családokba, s nyilván az iskolákba is. Nehéz bánni a gyerekkel. Az sem biztos, hogy a pedagógusok az órák leadása után mindennap hazahúzhatják a csíkot. Tehát a helyzet rettenetesen bonyolult, sokrétű és a gondokon nehéz enyhíteni. Mindenki számára jó megoldás talán nincs is. A törvények betartásával pedig lehet és szabad tüntetni, demonstrálni.

Úgy vélem, az elégedetlenkedés részben abból ered, hogy a pedagógusok a hivatásuknál fogva az életük nagy részét gyerekek között töltik. Megszokják, hogy szinte mindig ők parancsolnak, s nagyrészt hivatalból csak ők lehetnek okosok. Ez idővel a jelentős részüknél személyiségzavart idéz elő, s igencsak elkalibrálják magukat. Fix fizetést kapnak, amely lényegében nem függ a teljesítményüktől, a piactól, meg egy sor körülménytől. Magyarán, közalkalmazottként a valós, viharos élettől viszonylag távol és viszonylag védetten élik mindennapjaikat. S ez végül oda vezet, hogy nem tudják magukat hová helyezni, túlértékelik, túlbecsülik önmaguk fontosságát, jelentőségét. A politikai hátszélről most ne is szóljunk.

Jó néhányan akkor esnek pofára, ha váltani akarnak, s tapasztalják a valós életet, s közlik velük, hogy megkapták a pályázatukat, de nem rájuk esett a választás...

Hallottam olyan nyelvtanárról, akit az iskolainál kétszer nagyobb fizetésért elcsaltak egy kft.-éhez. A tanárnő tragédiaként élte meg, amikor a főnök megkérte, hogy vigye már el a felesége cipőjét a suszterhoz, meg váltsa ki a gyógyszert a patikában, és szaladjon az ügyvezető gyerekének odaadni. A társaság vezére arra is megkérte, hogy szombaton takarítsa már ki a víkendházát, mert nemsokára a haverjaival bulizni fog ott.

A nyelvtanár ezt hitte, hogy csak német nyelvű leveleket kell írogatnia, meg fordítgatni magyarra, esetleg tolmácsolni. Kiderült, számos olyan dolgot is elvárnak tőle, ami nem szerepel a munkaköri leírásában. A tanárnő nem is bírt sokáig megfelelni az elvárásoknak, s visszarohant az iskolába tanítani. Örült, hogy visszavették. Azóta csendben van, belenyugodott helyzetébe, nem elégedetlenkedik, s nyilván tüntetni se volt.

Tudok olyan matematikusi és közgazdász diplomával rendelkező és tanárként alkalmazott férfiről, akit egy cégnél valósággal kinevettek, amikor 15 évi matektanítás után egy nagyvállalatnál közgazdászként akart elhelyezkedni. Közölték vele, egy cég nemzetközi piacon való menedzselése, meg az adófizetéssel való zsonglőrködés nemigen olyan terület, ahol ön az elvárásainknak megfelelő teljesítményt tudna nyújtani, tanár úr. Ezért szerintünk maradjon a katedrán, higgye el, az sokkal nyugisabb hely, mint egy multi cég.

Nem tudom, miként lehetne elérni, hogy a tanárok nagy része legyen tisztában helyzetével, ne értékelje önmagát túl, mert nagyon kellemetlen meglepetés éri, ha egyszer az iskola falain kívül kényszerül megkeresni a kenyérre valót.


Rengeteg a vénlány, az agglegény, az elvált, a rendezetlen magánéletű, boldogtalan, neurotikus, depressziós pedagógus. Az olyan, akiket nem is volna szabad a gyerekek közé engedni, mert a puszta jelenlétük is negatívan hat rájuk. Hihetetlen sokan vannak, akik tanítani se tudnak, mert nem érzik, nem érzékelik, hogy a gyerekek mit és miért nem értenek, mit és hogyan kellene nekik elmagyarázni, a tudatukban elmélyíteni. Sokan azt se tudják, az adott anyagban mi a lényeges, s mi a lényegtelen. Gyakran kínozzák a gyerekeket olyasmi megtanításával, aminek az időtöltésen kívül tulajdonképpen nem sok értelme van. Ami pedig kiemelt fontosságú lenne, afölött átsiklanak... Ma már szinte minden gyerekkel egyénileg kellene foglalkozni, mert igen sok a zűrös családi hátterű tanuló, akik ha akarnának se tudnának jobban teljesíteni az otthoni körülményeik miatt. 
                         Cselényi György   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése