2016. május 29., vasárnap

Tekintély, protekció, korrupció

Hazánkat gyakran bírálják, sőt támadják a korrupció és a protekcionizmus miatt. Természetesen védjük a mundér becsületét, de ha jól belegondolunk, a dologban van valami. Mondhatni, nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél. Sovány vigasz, de talán nincs olyan ország, ahol a korrupció és a protekcionizmus ismeretlen fogalom lenne. De minden bizonnyal azok mértéke nem egyforma.

Egy magyar közgazdász, volt vezető bankár, aki Amerika egyik híres egyetemén is tanít, elmesélt egy esetet, amelynek, illetve hozzá hasonlóknak nem lenne szabad megtörténnie.

Elmondta, hogy az egyik budapesti parkolóházból távozott volna kocsijával, de a sorompó nem nyílt fel előtte. Visszahajtott a parkolóhelyre, s próbálta kideríteni a gond okát. A telefonvonal túlsó végén jelentkezett egy nő, aki közölte, azért nem nyílik fel a sorompó, mert a férfi elmulasztotta befizetnie a parkolási díjat.

A tanár azonnal felhívta könyvelőjét, aki rögtön tudatta, hogy be van a díj fizetve, át lett utalva, még annak időpontját is közölte. A férfi megint telefonált a parkolóház működtetőjéhez, de mivel az újból jelentkező hölgy tanácstalan volt, a tanár kérte, kapcsolja a vezetőt, vagy a főnökét.

„Kivel beszélek?!” – szinte ordította a vezető kérdését a telefonba. A tanár nyugodt hangon bemutatkozott, és ismertette a problémát. Erre a parkolóház főnökének hangja azonnal nemcsak megenyhült, hanem kedvesre, előzékenyre változott.

-                     Jaj, ön szokott a tévécsatornákon nyilatkozni? Semmi gond, elnézést – mondta, s kis idő múlva felnyílt a sorompó. A főnök még azt is hozzátette, a jövőben is tessék nyugodtan használni parkolót, s szíveskedjék jelezni, ha valami gond adódna.

A közgazdászt nem azt botránkoztatta meg, hogy esetleg pénzátutalási, vagy könyvelési rendellenesség adódott, hanem az, hogy amikor a parkolóház főnöke megtudta, kiről van szó, kivel állnak szemben, akkor azonnal nem érdekelték a díj átutalásával összefüggő adatok, hanem rögtön megoldódott minden, nyomban zöld utat kapott.

A tanár szerint sok országban ehhez hasonló nem történhetne meg, adott esetben az ügy tisztázásánál teljesen mellékes a reklamáló személye és annak lakosság, tévénézők általi ismertsége.
xxxx

Másik eset: egy hölgy mesélte, hogy a munkahelyén van egy férfi, aki vagy műszaki, vagy szervezési gond, vagy munkaszeretet-hiány miatt nem képes ellátni feladatát. Miatta akadozik a termelés és jó néhány ember mindennap bosszankodik, ideges, feszült. A problémát jelezték az illetékes vezetőnek, aki a baj súlyát nem kellően átérezvén látszatintézkedést tett, de eredmény nem mutatkozik.

A hölgy a problémát megemlítette a kolléganőinek, mire azok csodálkozva néztek rá. Álmélkodásuk oka az volt, hogy a hölgy nem tudta, hogy a munkáját rendesen elvégezni képtelen személyt melyik főnök hozta a céghez. Vélhetően annak oltalma alatt áll, tehát teljesen fölösleges panaszkodni rá, mert úgy sem történik semmi. Még szólni se mernek neki, nemhogy rendre utasítani. Félnek, nehogy az áldatlan helyzetet kifogásolni merők üssék meg bokájukat.

Ha a fejlett munkakultúrájú országokkal fel akarjuk venni, illetve állni a versenyt, akkor az utóbb említett, vagy ehhez hasonló esetnek egy magyarországi munkahelyen se lenne szabad megtörténnie.


                                             Cselényi György     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése