Szeretek a lakásomhoz közeli Penny Áruházban vásárolni. Esztétikus
az üzlet, kedves, előzékeny, szolgálatkész a személyzet, s még az árak nagy
részét is elfogadhatónak tartom. Egyvalamivel vagyok elégedetlen, a pénztárosok
elhelyezésével.
Konkrétan: sajnálom őket amiatt, hogy olyan alacsonyan van a szállítószalaggal
összefüggésben lévő munkaasztaluk, hogy egy közepes testmagasságú dolgozó is
hajlott gerinccel kénytelen a munkáját végezni, rakni az árut és kezelni a
pénztárgépet. Lehet, nincs megtiltva, hogy leüljenek, de mindnyájukat állandóan
állni látom, ami nem lehet véletlen.
Nem értem, hogy aki a szállítószalag és a pénztár
pultmagasságát megtervezte, miért nem gondolt arra, hogy milyen kellemetlen
napi több órán keresztül hajlott derékkal állni, végezni a munkát. Vajon miről lehet szó? Anyagtakarékosságról? Ezt
nem lenne szabad megtenni a dolgozók egészségének veszélyeztetése, netán feláldozása
árán.
El tudnám képzelni, hogy a pénztáros valamiképpen a testmagasságának
megfelelően állíthatná az asztala magasságát. Talán még az se lenne baj, ha a
szállítószalagba a pénztár közelében egy kis emelkedést iktatnának be. Vagy a
pénztáros a tartózkodási szintjét kicsit süllyeszthetné, lejjebb engedhetné. Szóval
az áruház csillogásán, villogásán kívül nagyobb gondot kellene fordítani az
ergonómiára is, arra, hogy a dolgozó minél kényelmesebben, s az egészségét nem
rontó testhelyzetben végezhesse munkáját.
Képzeljék
el, a szóban forgó Penny Áruházban a pénztárosok sorsát még inkább megnehezítették.
Mivel? Azzal, hogy a vevő által megvásárolni
kívánt áruk közül a pénztáros által legelőször megfogottat (miután a kódját
érzékelte a gépe) az egyik karjával mélyen lenyúlva a gördülő kocsi aljába kell
tennie. Ehhez aztán tényleg jelentős törzshajlítás szükséges. Több dolgozótól
érdeklődtem az újítás okáról, de félvén, hogy a közelben álló biztonsági őr,
vagy valamelyik főnökük meghallja válaszukat, nem mertek mondani semmit. De a
hallgatásuk és beletörődő arcuk, mozdulatuk, testbeszédük, vagyis nonverbális kommunikációjuk
is sokatmondó volt.
Egyikük, amikor az őr nem volt ott, annyit elárult, hogy korábban
csak bele kellett nézniük a kosarakba, hogy a vásárló nem igyekszik-e valamit
elrejtve, fizetés nélkül elvinni.
De most már az első tételt ők kötelesek a vevő bevásárlókocsijába tenni.
Nem tudom, hogy egy helyi vezető „újításáról”, vagy központilag,
az egész Penny üzlethálózatra érvényes rendeletről, előírásról van-e szó, de
szegény pénztárosokat sajnálom. Ugyanis a bevásárló kocsi alja a pénztárgép
mögött álló dolgozók keze ügyéhez képest meglehetősen mélyen van, s
szegényeknek, attól függően, merről jön a vevők sora, a bal vagy a jobb oldaluk
irányába igencsak le kell hajolniuk, ha nem akarják az árut ejteni, netán dobni
a vásárló kosarába. Ezt egy műszak során több százszor megtenni, nem semmi. Azt
hiszem, az efféle terhelés, pluszmunka túltesz egy nagyon rosszul megtartott
tornaóra, vagy sportedzés okozta megpróbáltatáson. Hol van itt az ergonómia, a
dolgozó kímélete?
Lehet, egyszer-egyszer valaki elfelejtett valamit a
kosarából feltenni a szállítószalagra, s fizetés nélkül kivitte, vagyis lopott.
De javaslom, hogy azok, akik a pénztárosoknak a napi nem kívánt és egyoldalú
„tornagyakorlat” végzését elrendelték, álljanak be egy-két órára valamelyik
pénztárba, s próbálják ki, érezzék a saját oldalukon, derekukon és karjukon találmányuk
hatását.
Meggyőződésem, ha az illető ezt megtenné, azonnal visszavonná
parancsát, s a pénztárosok a régi módon végezhetnék egyébként se könnyű
munkájukat. A jelenlegi
gyakorlat szerintem felér a pénztárosok kínzásával.
Cselényi György
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése