2016. október 23., vasárnap

Nézzünk a semmibe?

Munka után rendszerint a lakásomhoz közeli élelmiszer-áruházban veszek kaját, meg amit vacsorára megkívánok. Az ott dolgozó kereskedőket, pénztárosokat látásból jól ismerem, gondolom viszont; már-már kissé „előcsaládomnak” tekintem őket. A számomra szimpatikus kereskedőknek szinte reflexszerűen köszönök.

Kiket tartok szimpatikusnak? Azokat, akik esetében úgy érzem, a szimpátia valószínűleg kölcsönös, vagy kértem és kaptam tőle segítséget valamelyik árucikk megtalálásához, vagy már váltottam vele néhány barátságos szót. Azontúl fontosnak vélem a szemkontaktust. Vannak, akik olyan ügyesen néznek a semmibe, néznek át az emberen, vagy néznek el mellettem, hogy lemondok a köszöntésükről.

A nekem megnyerő áruházi alkalmazottak körében is tapasztalom a fáradtságot, azt, hogy tele a hócipőjük a sok emberrel, vásárlóval, s terhükre van munkájuk minden perce, s így a köszönés is. Ez elfogadható és nagyjából természetes is. Azontúl van, aki a boltban megismer és köszön, ha az utcán találkozunk, akkor már nem. Ezért magam számára megalkottam a szolgálati és üzleti köszönés fogalmát.

Már próbáltam, de nem sikerült, vagyis nem tudtam megtenni, hogy ne üdvözöljem a szimpatikus kereskedőket. Gondolkoztam rajta, hogyan kellene tudomásukra hozni, hogy nem kell fogadniuk a köszönésem, vegyék úgy, mintha elmulasztottam volna.  

Tudom, ezt hiába mondanám nekik, mert az ő reagálásuk körülbelül ugyanolyan reflexszerű, mint az én köszönésem. Már az is felvetődött bennem, hogy kiírom a ruhámra a köszöntő szavakat, hogy lássák, nem felejtkeztem el róla, de nem szükséges hallhatóan fogadniuk, sőt meg a fejbiccentés elmaradását is megbocsátom. De az említett kiírástól meg az tart vissza, hogy amiatt hülyének néznének, amit mégse szeretnék.

Vajon mi lenne a valamennyiünk számára elfogadható és jó megoldás? Mindnyájan fordítsuk úgy a fejünket, tekintetünket, hogy elkerülhessük a köszönési kényszert, vagy mindnyájan nézzünk a semmibe, ezzel felmentve egymást a köszönés terhe alól.

Úgy döntöttem, a jövőben is köszönök annak az áruházi alkalmazottnak, aki kedves számomra és kijön rá a lépés. Hátha a köszönési kényszerbe hozás a jövőben sem jelent elviselhetetlen terhet számukra. Vegyék azt hivatásuk velejárójának, akár szakmai ártalomnak is, Cselényi megérkezését meg pláne!

                             Cselényi György

   

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése